Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.



 
HomeLatest imagesSearchRegisterLog in

 

 Olympiska Spelen-quiz

Go down 
+4
azah
Nogger
raixor
Swedish Flashman
8 posters
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
Swedish Flashman
Administrator
Swedish Flashman


Number of posts : 15

Olympiska Spelen-quiz Empty
PostSubject: Olympiska Spelen-quiz   Olympiska Spelen-quiz EmptyWed May 13, 2009 11:04 am

Då var det dags för mitt debutinlägg på detta myckert väbesökta forum! Då det här är ett forum av nördar för nördar tänkte jag bidra med lite eget nörderi och starta en quiz om mitt alldeles egna nördämne nämligen det största idrottsevenemanget i världen de olympiska spelen (Champions league, "fnys")

Varje dag kommer en ny fråga att publiceras, alla typer av svar är välkomna lol! .

Fråga 13/5: Vem tog första guldet i de moderna olympiska spelens historia? Och nej... Svaret är INTE Raixor även om jag kan medge att det ligger nära till hands.
Back to top Go down
raixor
Administrator
raixor


Number of posts : 102
Age : 35
Live : norr om allt

Olympiska Spelen-quiz Empty
PostSubject: Re: Olympiska Spelen-quiz   Olympiska Spelen-quiz EmptyWed May 13, 2009 12:13 pm

hmm vet inte vad man ska svara riktigt, inte min starkaste sida även fast jag är en sport älskare =O

säkert nån grek typ Stavros Konstantinidou
Back to top Go down
Nogger
Administrator
Nogger


Number of posts : 40
Age : 38
Live : Skogås

Olympiska Spelen-quiz Empty
PostSubject: Re: Olympiska Spelen-quiz   Olympiska Spelen-quiz EmptyWed May 13, 2009 3:17 pm

Kommer ihåg att du pratade om det när vi spelade Beijing förut. Har dock ingen aning om vem det är.
Back to top Go down
azah
Newbie
Newbie
azah


Number of posts : 4
Age : 47
Live : hell

Olympiska Spelen-quiz Empty
PostSubject: Re: Olympiska Spelen-quiz   Olympiska Spelen-quiz EmptyThu May 14, 2009 12:18 am

Swedish Flashman wrote:
Då var det dags för mitt debutinlägg på detta myckert väbesökta forum! Då det här är ett forum av nördar för nördar tänkte jag bidra med lite eget nörderi och starta en quiz om mitt alldeles egna nördämne nämligen det största idrottsevenemanget i världen de olympiska spelen (Champions league, "fnys")

Varje dag kommer en ny fråga att publiceras, alla typer av svar är välkomna lol! .
a
Fråga 13/5: Vem tog första guldet i de moderna olympiska spelens historia? Och nej... Svaret är INTE Raixor även om jag kan medge att det ligger nära till hands.

Enligt google är det en herre vid namn Tom Burke.

[You must be registered and logged in to see this link.]

Är du nöjd nu? Smile Laughing
Back to top Go down
Swedish Flashman
Administrator
Swedish Flashman


Number of posts : 15

Olympiska Spelen-quiz Empty
PostSubject: Re: Olympiska Spelen-quiz   Olympiska Spelen-quiz EmptyThu May 14, 2009 12:20 am

ät tyvärr felaktigt.. enligt alla källor jag känner till
Back to top Go down
azah
Newbie
Newbie
azah


Number of posts : 4
Age : 47
Live : hell

Olympiska Spelen-quiz Empty
PostSubject: Re: Olympiska Spelen-quiz   Olympiska Spelen-quiz EmptyThu May 14, 2009 12:25 am

google har alltid rätt! motbevisa mig!
Back to top Go down
Swedish Flashman
Administrator
Swedish Flashman


Number of posts : 15

Olympiska Spelen-quiz Empty
PostSubject: Re: Olympiska Spelen-quiz   Olympiska Spelen-quiz EmptyThu May 14, 2009 12:34 am

jag får väl göra det... [You must be registered and logged in to see this link.]
Back to top Go down
Swedish Flashman
Administrator
Swedish Flashman


Number of posts : 15

Olympiska Spelen-quiz Empty
PostSubject: Re: Olympiska Spelen-quiz   Olympiska Spelen-quiz EmptyThu May 14, 2009 2:39 am

Var tydligen en rätt tuff inledning på quizen, inte ens google var pålitligt.. Nå, här kommer nästa:

14/5: Vem har flest OS-guld i historien och hur många är det?
Back to top Go down
PassaAlltidObama
Administrator
PassaAlltidObama


Number of posts : 19
Age : 35

Olympiska Spelen-quiz Empty
PostSubject: Re: Olympiska Spelen-quiz   Olympiska Spelen-quiz EmptyThu May 14, 2009 2:30 pm

Det är Michael Phelps med 14 guldmedaljer.
Back to top Go down
Swedish Flashman
Administrator
Swedish Flashman


Number of posts : 15

Olympiska Spelen-quiz Empty
PostSubject: Re: Olympiska Spelen-quiz   Olympiska Spelen-quiz EmptyThu May 14, 2009 2:54 pm

Korrekt. Bra Ralf!
Back to top Go down
raixor
Administrator
raixor


Number of posts : 102
Age : 35
Live : norr om allt

Olympiska Spelen-quiz Empty
PostSubject: Re: Olympiska Spelen-quiz   Olympiska Spelen-quiz EmptyThu May 14, 2009 7:04 pm

kan du inte ha en quiz med all sport? =) kommer ju aldrig klara nåt som har med OS att göra =O
Back to top Go down
misarn
Administrator
misarn


Number of posts : 61
Age : 34

Olympiska Spelen-quiz Empty
PostSubject: Re: Olympiska Spelen-quiz   Olympiska Spelen-quiz EmptyThu May 14, 2009 11:35 pm

Jag kan också komma med en OS fråga som jag tror bara jag kan (om ingen söker på google)

Vilken kanadensiskt ryttare snuvade våran svensk Rolf-Göran Bengtsson på
OS-guldet 2008 i Peking?
Back to top Go down
Swedish Flashman
Administrator
Swedish Flashman


Number of posts : 15

Olympiska Spelen-quiz Empty
PostSubject: Re: Olympiska Spelen-quiz   Olympiska Spelen-quiz EmptyThu May 14, 2009 11:50 pm

Ja den är inte lätt men..

Kanadensaren heter Eric Lamaze och vann guld efter omhoppning mot Rolf-Göran (på ninja) då R-G rivit på sista hindret i omhoppningen.

Kan verkligen inte mkt om hästhoppning i övrigt men nu pratar vi ju om en svensk medalj från förra året. Givetvis ingen garanti att komma ihåg ändå men det här kom jag ihåg.

Kommer dock till exempel inte ihåg vem som tog guld före Emma Johansson i damernas linjelopp, retar mig..
Back to top Go down
Swedish Flashman
Administrator
Swedish Flashman


Number of posts : 15

Olympiska Spelen-quiz Empty
PostSubject: Re: Olympiska Spelen-quiz   Olympiska Spelen-quiz EmptyFri May 15, 2009 3:03 am

Dågår vi vidare med vår quiz efter ett korrekt svar från Obama och ett inlägg från misarn. Då nivån verkar vara en aning hög kommer jag från och med nu ha ett tema på varje omgång och dela in i lätt, medel och svår.

15/5: Dagens tema är Svenska medaljörer:

Lätt: I Peking tog Sverige inga guld. Vilka tog guld för Sverige i Aten 2004? Finns flera rätta svar

Medel: Vilken svensk har tagit flest OS-guld?

Svår: (Google-hjälp tillåten) Vem tog Sveriges första medalj i de moderna olympiska spelens historia?

Svara på en eller flera, upp till er.
Back to top Go down
Swedish Flashman
Administrator
Swedish Flashman


Number of posts : 15

Olympiska Spelen-quiz Empty
PostSubject: Re: Olympiska Spelen-quiz   Olympiska Spelen-quiz EmptyTue May 19, 2009 11:42 pm

har blivit ombedd att sänka svårighetsgraden en aning så jag får väl göra det då...

fråga(or) 19/5; Vad hette amerikanen som tog 4 friidrottsguld i Berlin 1936 och vad hette han som kopierade bedriften 48 år senare?

överkurs: vad hette svensken i -36 års 100m-final? vad hette den tyske konkurrent som enligt myten hjälpte amerikanen -36 att vinna längdhoppet och som sedan själv slutade 2a?
Back to top Go down
Swedish Flashman
Administrator
Swedish Flashman


Number of posts : 15

Olympiska Spelen-quiz Empty
PostSubject: Re: Olympiska Spelen-quiz   Olympiska Spelen-quiz EmptySun May 24, 2009 11:11 pm

24/5

Vad hette den svenske boxare som 1952 blev diskvalificerad i finalen i tungvikt? Han fick dock upprättelse av en hel värld 7 år senare...
Back to top Go down
raixor
Administrator
raixor


Number of posts : 102
Age : 35
Live : norr om allt

Olympiska Spelen-quiz Empty
PostSubject: Re: Olympiska Spelen-quiz   Olympiska Spelen-quiz EmptyMon May 25, 2009 2:09 am

oh vad irriterande, vet vem det är men minns inte namnet =O typ johansson eller nåt sånt har jag för mig
Back to top Go down
PassaAlltidObama
Administrator
PassaAlltidObama


Number of posts : 19
Age : 35

Olympiska Spelen-quiz Empty
PostSubject: Re: Olympiska Spelen-quiz   Olympiska Spelen-quiz EmptyMon May 25, 2009 11:15 am

Men herreguuud ... Ingmar Johansson, såklart! king
Back to top Go down
Nogger
Administrator
Nogger


Number of posts : 40
Age : 38
Live : Skogås

Olympiska Spelen-quiz Empty
PostSubject: Re: Olympiska Spelen-quiz   Olympiska Spelen-quiz EmptyTue May 26, 2009 2:44 am

En ny fråga. Vilken svensk OS hjälte gjorde sex raka övertramp i Beijing OS 2008? Det såg ganska så fånigt ut
Back to top Go down
mr. slave
Member
Member
mr. slave


Number of posts : 16
Age : 35

Olympiska Spelen-quiz Empty
PostSubject: Re: Olympiska Spelen-quiz   Olympiska Spelen-quiz EmptyTue May 26, 2009 2:57 am

caro kluft eller christian ohlsson
Back to top Go down
Henkeepeenk
Developer
Henkeepeenk


Number of posts : 66
Age : 33
Live : Borlänge

Olympiska Spelen-quiz Empty
PostSubject: Re: Olympiska Spelen-quiz   Olympiska Spelen-quiz EmptyTue May 26, 2009 3:58 pm

Nogger wrote:
En ny fråga. Vilken svensk OS hjälte gjorde sex raka övertramp i Beijing OS 2008? Det såg ganska så fånigt ut

Hahhaahaha, kan det ha varit våran egen lilla hjälte Sportfane?
Back to top Go down
http://www.cog.clan.pro
Nogger
Administrator
Nogger


Number of posts : 40
Age : 38
Live : Skogås

Olympiska Spelen-quiz Empty
PostSubject: Re: Olympiska Spelen-quiz   Olympiska Spelen-quiz EmptyTue May 26, 2009 8:33 pm

Helt korrekt Henrik. Dina OS kunskaper är något ut över det vanliga. Men vi som var med under den fantastiska finalen glömmer den aldrig. Fast Bojje kommer igen. Till skillnad från den där Göteborgs fjollan Christian Ohlsson som bara gnäller jämt
Back to top Go down
raixor
Administrator
raixor


Number of posts : 102
Age : 35
Live : norr om allt

Olympiska Spelen-quiz Empty
PostSubject: Re: Olympiska Spelen-quiz   Olympiska Spelen-quiz EmptyTue May 26, 2009 10:29 pm

jo men han har väll nån skada? annars är han ju bäst i världen =O
Back to top Go down
Swedish Flashman
Administrator
Swedish Flashman


Number of posts : 15

Olympiska Spelen-quiz Empty
PostSubject: Re: Olympiska Spelen-quiz   Olympiska Spelen-quiz EmptyThu May 28, 2009 11:57 am

då går vi vidare (efter ett sidoinlägg från nogger.....)

Fråga 28/5: Vem är världens främste vinterolympier genom tiderna sett till antal guldemedaljer? Nutida, ni vet alla vem det är...

P.S: Nogger, nu förstår jag varför jag inte fick några korrekta instruktioner för att håna mig här antar jag var lockande.. lol!
Back to top Go down
Swedish Flashman
Administrator
Swedish Flashman


Number of posts : 15

Olympiska Spelen-quiz Empty
PostSubject: Re: Olympiska Spelen-quiz   Olympiska Spelen-quiz EmptyTue Sep 01, 2009 2:13 pm

Så var det dags för en ny fråga på mitt favoritämne.. tyvärr inga svar på vinterolympiern men det var alltså den fenomenale norrmannen Björn Dählie som har 8 guld.

För att det ska bli lite action här sänker jag svårighetsgraden o tar dessutom 3 nivåer, lätt, medel o svår oavsett det önskas eller ej.

Lätt: Vad heter den svenske bollvirtuos som som vann guld -92, silver -00 och var i semifinal -04? I mina ögon den störste svenske idrottsmannen genom tiderna.

Medel: Vad hette den idrottsman som vann OS-guld 1960, tände elden i Atlanta 1996 och som är mannen bakom uttrycket jag använder om en viss Roger Federer i mitt motto på profilen på xbox..?

tycker jag är lätt...

Svår: Sverige har faktiskt vunnit ett OS-guld i fotboll. Vilket år?

Lycka till!
Back to top Go down
Sponsored content





Olympiska Spelen-quiz Empty
PostSubject: Re: Olympiska Spelen-quiz   Olympiska Spelen-quiz Empty

Back to top Go down
 
Olympiska Spelen-quiz
Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Raixor Quiz
» EASHL-Quiz

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
 :: Quiz-
Jump to: